Hennie de Gans, Dikkie, dikkie duim

€20,00 Incl. btw
Beschikbaarheid: Op voorraad (1)

Een boek over het belang en het doen van handgebaar- en vingerspelletjes! Belangrijk voor de hersen-, taal-, reken-, zintuig-, motorische, muzikale en sociale ontwikkeling! Hoe je ze kunt doen en waar je op let bij het doen. Met acht speciale handgebarenspelen van prof. dr. Wilma Ellersiek Geschikt voor opvoeders van 0 tot 7-jarigen.

Vinger- en gebarenspelletjes kunnen we nooit genoeg hebben. Spelletjes met beweging geven kinderen en onszelf veel plezier. De aandacht die we hebben bij het doen ervan merken kinderen meteen en schenkt hen vertrouwen. Dit vertrouwen sterkt hun zelfvertrouwen en dat hebben ze hard nodig in een wereld met zoveel wisselende en soms heftige gebeurtenissen. Kleine kinderen zijn nog met hun fysieke ontwikkeling bezig en moeten daar de tijd en aandacht voor krijgen. Ze leggen in de eerste zeven jaar een basis voor het verdere leren en leven. Vooral het zingen, opzeggen en doen voor en met de kinderen is belangrijk. En wat is er leuker dan het zelf doen en merken hoe enthousiast kinderen er van worden. Maar het is niet alleen leuk, er wordt door het spelen van deze spelletjes heel veel geleerd. Hand- en vingerspelletjes stimuleren de hersen-, de motorische- en de taalontwikkeling. En dan hebben we de sociale fantasie nog niet genoemd. Vingerspelletjes en handgebaren zijn de tegenhanger van de grote bewegingen die kinderen door het vrije spel ontwikkelen. De fijne motoriek wordt mede door deze spelletjes tot in de vingertoppen geoefend. De spelletjes kunnen gedaan worden in symmetrie en asymmetrie. Hierdoor ontstaat het fijne beweeglijke denken. Alles wat in de vingertoppen gebeurt, spiegelt zich namelijk ook in het denken. Door gebaren te ondersteunen met liedjes en versjes, gaat het kind zich vanuit de belevingswereld verbinden met de klanken, tekst en de bewegingen. Bij het nabootsen van vingerspelletjes beweegt het denken van buiten naar binnen en geeft een innerlijk tevredenheid. Door het woordgebruik in de tekst wordt het spreken ontwikkeld en komt de taalontwikkeling op gang.
Niet alleen in de vrijeschool maar ook steeds meer bij reguliere scholen klinkt de roep om beweging in samenhang met liedjes en versjes. Ook uit wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat dit voor de taalontwikkeling van wezenlijk belang is.

Uitgave DGNP Hennie de Gans-Wiggermans 2020

0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »